Zes maanden na zijn vertrek bij Salomon – de eerste en tot nu toe enige ski sponsor – heeft halfpipe superster Simon Dumont een driejarig contract getekend bij Head. Tijdens de Olympische Spelen van 2014 zal hij dus op Head ski’s staan.

Foto: Nate Abbott

De achtvoudig medaille winnaar op de X Games is een van de meest invloedrijke freeskiërs van zijn generatie. Vorige week tekende hij op het hoofdkantoor van Head in Oostenrijk zijn contract. In de sponsorshipdeal zijn ski’s, schoenen en bindingen opgenomen, en deze deal maakt hem de enige park & pipe skiër in het Head team, wat voornamelijk uit racers bestaat. Onder deze racers zijn grote namen als Bode Miller, Lindsey Vonn en Ted Ligety.

“Het is een moeilijk proces geweest,” aldus Dumont. “We hebben met veel mensen gepraat, en veel mensen toonden interesse. Ik heb heel veel materiaal getest, en ik wilde er zeker van zijn dat ik waar ik ook heenga op het beste materiaal sta. Ik maak me op het moment niet veel zorgen over financiën, ik wil gewoon dat mijn ski’s aan mijn voeten blijven zitten en dat ik me tijdens de Olympische spelen comfortabel voel met het materiaal waar ik op sta.”

Ironisch genoeg vertelde Dumont dat de overwinning van Ligety en Vonn tijdens de opening van het Worldcup seizoen in Sölden één van de redenen was dat hij bij Head tekende. “Zij zijn racers, maar ik denk dat de connectie tussen race- en halfpipe ski’s makkelijk is gemaakt,” aldus Dumont. “We zijn allen op zoek naar snelheid en ski’s die goed zijn op de kanten. Head is bereid volledig achter me te staan, alsof ik een racer ben. Omdat het een Oostenrijks bedrijf is weet ik hoeveel dat betekent.”

De deal betekent een grote verandering voor Dumont, die al vanaf zijn 14e voor Salomon reed. “Vorig jaar was een moeilijk jaar voor mij op het gebied van materiaal,” aldus Dumont. “En over mijn relatie met Salomon…. misschien lag het aan de Fransen en aan mij, maar er was eigenlijk nooit een goede klik.”

Dumont is de eerste grote naam uit de freestyle scene die bij Head tekent sinds Jon Olsson zijn focus verlegde naar het racen. “We doen dit niet gewoon omdat we onszelf in de kijker willen zetten,” aldus Jon Rucker, Hoofd sales en marketing bij Head USA. “Dit is geen korte termijn project voor ons” tevens vertelde hij dat de verwachting is dat er begin 2012 een internationale freeski product manager aangenomen gaat worden.