Voor de beste trip moet je natuurlijk werken aan je skills, maar het onderhoud van je ski’s is net zo belangrijk. Misschien is het niet je favoriete klusje en lijkt het met alle tools en soorten wax duur en ingewikkeld. Maar het valt allemaal mee. We helpen de doe-het-zelvers onder jullie alvast.

Tekst: Matthijs Kettelerij Beeld: Swix

Wanneer je nieuwe ski’s koopt wil je er alles uithalen. Niet alleen vers uit de shop, maar ook run na run en trip na trip. Je ski’s onderhouden is dus erg zinvol, zeker het waxen.

De diagnose

De base van je ski’s bepaalt het glijvermogen en daarmee je snelheid. Snelheid is stabiliteit, waardoor je als beginner beter blijft staan en als ervaren skiër beter je tricks kan sticken.

Als eerste check je je ski’s ongeveer twee à drie weken voordat je op wintersport gaat op krassen, putjes en oneffenheden. De randen zijn wellicht wit uitgeslagen en misschien zijn de staalkanten wel verroest. Tijdens het onderhoud kun je alvast rekening houden met de sneeuwcondities en de temperatuur in het gebied waar je naartoe gaat. Voor min twintig heb je andere wax nodig dan voor plus vijf.

Je kunt het belag van je ski’s vergelijken met de poriën in je huid. Daar komt vuil in dat je tijdens het douchen verwijdert en waar je zonnebrandcrème op smeert ter bescherming. Doordat je ski’s stilgestaan hebben, zelfs als je af en toe indoor hebt gereden, moeten ze dus schoongemaakt en ‘ingevet’ worden voor intensiever gebruik.

Zelf-medicatie

Na de check-up, kom je er misschien achter dat het tijd is voor een goede onderhoudsbeurt. Skionderhoud kan je prima zelf doen. Een basis onderhoudset schaf je aan vanaf ongeveer € 110,- inclusief wax. Een eenmalige investering waar je de rest van je skicarrière plezier van hebt. Koop in je skishop een klein waxijzer (strijkijzer), waarvan je de temperatuur goed kunt instellen. Verder heb je een scraper, borstel met nylon haren, kantenslijper en wax nodig. In het woud van waxsoorten kan je het ook simpel houden door te kiezen voor één wax voor warm weer en één wax voor koud weer. Goede merken zijn Zardoz NOTwax, Holmenkol, Toko en Swix.


Thuisrecept

Maak de onderkant van je ski’s schoon en droog met een doek. Warm je waxijzer op, houd er een blokje hardwax tegen aan en laat het in een hoek op je ski’s druppen. Verdeel het in een zigzagbeweging over je ski’s en zorg voor een extra streep langs de staalkanten.

Verdeel de wax in draaiende bewegingen met het waxijzer over de base en laat hem nooit stilstaan op één plaats. Trek daarna rechte strepen in de lengte van je ski zodat je hele ski goed is bedekt. Door de warme wax komt het vuil uit je board en trekt het tijdens het afkoelen in je eerste waxlaag.

Schraap de opgedroogde wax met de scraper van je ski’s. In één beweging, dus van voor naar achter of van achter naar voren. Nooit heen en weer. Ga door totdat er geen witte krullen meer afkomen.
Herhaal dit proces minimaal drie keer zodat je ski’s helemaal schoon worden en er uiteindelijk een mooie strakke laag wax op zit.
Borstel je base in de rijrichting. Hierdoor wordt het hele belag gevuld en ontstaat er een fijne structuur.


bekijk hieronder hoe het waxen in zijn werking gaat.

Wanneer je ervoor kiest om je ski’s naar de shop te brengen, vraag dan op welke manier zij het onderhoud uitvoeren. Zo zijn er (vaak kleinere) shops die het onderhoud zelf handmatig uitvoeren met het waxijzer. Hetzelfde als het thuisrecept. Enkele winkels beschikken over een speciale Toaster-machine die de waxlaag in één keer op het board plaatst. Veel winkels besteden echter hun onderhoud uit aan specialisten als Dr. Wax, die het onderhoud uitvoeren met verschillende soorten machines. Zo weet je zeker dat je ski’s weer zo goed als nieuw mee op trip kunnen.

Bij de behandeling In de shop kan je kiezen tussen een kleine of een grote beurt bestaande uit de volgende handelingen:

  • Reinigen en voorslijpen: In je base zit vuil dat eruit moet en de eerste laag wordt daarom eraf geschuurd of geslepen.
  • Bij de grote beurt komt hierna het opruwen en het repareren van het belag. Als je grote krassen hebt, omdat je bijvoorbeeld een steen hebt geraakt, moet het belag opgevuld en gerepareerd worden. Bij het opruwen wordt het belag flink opgeschuurd voor een betere hechting van het reparatiemateriaal. Je kunt er hierna voor kiezen om er een structuur in te laten zetten die ervoor zorgt dat sneeuw en het water nog beter worden afgevoerd. Dit is te vergelijken met het profiel van een auto.
  • Vlakslijpen: het belag wordt fijn opgeschuurd.
  • Kanten slijpen en tuning: de staalkanten slijten en moeten dus worden geslepen om grip te houden. Vanzelfsprekend moeten je ski’s de juiste hoeken houden om de juiste grip te hebben op de piste.
  • Polijsten (met kurk): hoe gladder hoe beter.
  • Hot wax en polijsten: nu je base superclean is, komt de hot wax erop en deze wordt glad gepolijst.

Dit is een artikel uit het White Ski magazine van 2015. Wil je de rest van het magazine lezen? Je kan het magazine in de webshop kopen of word voor het gemak abonnee zodat je alle uitgaves van White als eerste thuis bezorgd krijgt.