Na een introductie over ‘Gezonde voeding op de berg’ in de 2014 editie van White Magazine is het tijd om in te zoomen op een dag in de praktijk: van ’s ochtends vroeg tot zo ver mogelijk in de middag op de latten staan! Om zo veel mogelijk uit deze inspanning te halen speelt de keuze van je voeding een belangrijke rol. Zonder meteen een ‘foodie’ te hoeven worden kan je ongemerkt een aantal veranderingen in je ritueel aanbrengen om een optimale prestatie neer te zetten, of dat voor jou nu een dagje piste cruizen, een sicke poederdag of het winnen van een wedstrijd betekent.

Tekst: Britte van der Pouw

Backpack

Om dit te bewerkstelligen is de Backpack-theorie in het leven geroepen. Deze theorie stelt dat je zo efficiënt mogelijk om moet gaan met de ruimte die je hebt; in eerste instantie je lichaam, maar als levende metafoor: je backpack! Het eten van een wit bolletje met hazelnootpasta is net als een dagje skiën met een opgeblazen ballon in je backpack: het vult de ruimte maar het levert je niks op.

Het gaat om het selecteren van essentiële elementen. Een trucje om hier achter te komen is om heel je dag van tevoren door te lopen. Wat voor situaties en momenten kom je tegen en wat heb je dan nodig? Naast je liftpas, slechtweerlens en lawine-uitrusting neem je goede voeding in dit rijtje op. Een fles water (lauw op een koude dag, koud in warme omstandigheden of thee op een echt koude dag), fruit, noten, volkoren broodjes pindakaas, mueslirepen en reep extra pure chocolade met hazelnoten voor een moment dat je het even niet meer trekt: een ware held in een wikkel. Het zijn allemaal producten die veel voedingsstoffen en/of vocht leveren en relatief weinig plek innemen.

Heb je een warme slushdag op de gletsjer voor de boeg? Denk dan aan een isotone sportdrank met vier tot acht gram koolhydraten per honderd milliliter (zie daarvoor het etiket). Deze houdt je vochtbalans op peil doordat het dezelfde osmotische waarde als je lichaamsvloeistoffen heeft. De koolhydraten geven extra energie als je even geen tijd hebt om te stoppen voor een echte lunchbreak.

Dit is een artikel uit het White Ski magazine van 2015. Wil je de rest van het magazine lezen? Je kan het magazine in de webshop kopen of word voor het gemak abonnee zodat je alle uitgaves van White als eerste thuis bezorgd krijgt.

bannertje-animated